NH-Pop Seminar: Branding & Promotion

Hoe word je als artiest herkenbaar, promoot je jezelf en creëer je een pakkend imago?

Seminar voor iedereen die muzikale aspiraties heeft

NH-Pop breidt jouw kennis uit om je verder te helpen als artiest met de NH-Pop Seminars! Samen met professionals uit de muziekindustrie helpen we je op weg met onderwerpen waar jij mee worstelt!

Op zondag 2 april geeft NH-Pop antwoord op de vraag ‘hoe word je als artiest herkenbaar, promoot je jezelf en creëer je een pakkend imago?’ Je hebt je social media aangemaakt, muziek op de plank liggen, maar met elke post haal je slechts een aantal likes binnen. Algoritmes zijn voor jou een raadsel en een contentkalender, nee daar heb je geen tijd voor. Daarom helpen we je op weg met professionals die je verder op weg helpen in het doolhof van branding en promoten.

Voor dit seminar konden we natuurlijk niet om Melanie Esther heen. Zij is toch wel de ‘queen’ van Artist Branding en deed dit al voor artiesten als Typhoon en Blanks. Daarnaast duikt ze regelmatig de diepte in met haar super interessante show-analyse op Instagram! Daarnaast schuift Willem Wits van Ciao Lucifer aan. Het duo ontving eerder de Popkanjers van NH-Pop en gaat nu als een speer. Media als 3voor12 en NRC schreven pagina’s vol over hen en releasete dit jaar plaat ‘Good News’.

Als laatste, maar zeker niet de minste, artiestenmanager Martijn Crama. Wellicht heb jij al vol aandacht zijn Youtube-video’s over de Nederlandse muziekindustrie bekeken. Tijdens de seminars is hij in levenden lijve aanwezig.

Martijn Crama is meer dan tien jaar werkzaam als artiestenmanager (nu TAPE TOY). In 2018 bracht hij ‘Basisbagage’ uit: een boek voor ambitieuze muzikanten wat helpt bij het maken van (strategische) keuzes. Martijn is ‘dankzij’ Corona een YouTube-kanaal gestart met uitlegvideo’s om de muziekbusiness wat transparanter en begrijpelijker te maken. Ook zie je hem als host bij panels en doceert hij op het ArtEZ bij de afdelingen Popacademie en MediaMusic. In de basis gaat het om hetzelfde principe. “Ik attendeer mensen op muziek die ik mooi vind, in de hoop dat zij daar net zo door geraakt of enthousiast van worden als ik”, zegt Martijn.

Het schoolplein met klasgenootjes is nu verruild voor een groot netwerk van programmeurs van podia en festivals en media die aandacht besteden aan de muziek en artiesten die Harvest Music representeert. Om met een artiest zo effectief mogelijk een groot publiek te bereiken is (het ontwikkelen van) een langetermijnvisie, het hanteren van een bijbehorende strategie en een grondige uitvoering ervan een noodzakelijke werkwijze.

Alle partijen – podia, media, artiesten en publiek – kunnen rekenen op de aandacht die er nodig is om een zo succesvol mogelijk resultaat neer te zetten.

Melanie Esther is opgegroeid als een echte millennial. Hyves was haar vriendenboekje en Twitter haar dagboek. Dankzij de mogelijkheden van opgroeien als een millennial draaien haar Spotify-playlists overuren, heeft ze Popular Culture gestudeerd en begeleidt ze als Artist Branding & Social Media Coach artiesten in het vinden en vertellen van hun unieke verhaal.

Haar interesse in social media ging verder dan alleen het posten van een berichtje of foto. Melanie Esther wilde namelijk weten: hoe dan?! Hoe werkt dit doolhof van likes, algoritmes en statistieken?

Vanuit het ondersteunen van haar broer, artiest Jason Fredrick, op het gebied van social media kwam van het een het ander. Al snel werkte ze met vele artiest-studenten.

Daarna liep ze stage als social media stagiaire bij A Million Faces, volgde een traineeship bij Anna Oosterling (Get Your Act Together), ontwikkelde tijdens haar afstuderen haar methode ‘Vind en Vertel’ en startte op 1 januari 2018 officieel een eigen bedrijf.

Momenteel werkt Melanie Esther onder andere met Blanks en Typhoon, geeft ze coachingssessies, coacht ze artiesten in coachingstrajecten en deelt ze haar kennis tijdens workshops & talks.

Na zo’n tien jaar geëxperimenteerd te hebben nam indiepop-duo Ciao Lucifer hun debuutalbum “Are We Even Growing Up” op in een klein Frans dorpje terwijl ze op vakantie waren. Op een gegeven moment Tijdens de opnames klikte het: hun jaren van experimenteren waren voorbij. Het was tijd om zichzelf aan de wereld voor te stellen. In elke recensie die ze krijgen komt altijd één woord terug: energie. De rauwe eerlijkheid van hun compacte duo-opstelling van gitaar en drums zorgt voor het perfecte geluid voor onweerstaanbare grooves. Indie-Pop met een randje, alsof Vampire Weekend een Beatles-nummer zou coveren op de bruiloft van The Kills.