New Cool Collective

Een van de meest geliefde bands van Nederland

New Cool Collective kleurenfoto

New Cool Collective keert terug naar De Vorstin. De band rond saxofoon-held Benjamin Herman stond eerder al met groot succes in onze grote zaal en laat 11 december opnieuw horen waarom ze al meer dan dertig jaar tot de meest geliefde live-acts van Nederland behoort.

Sinds de oprichting in 1993 bouwde New Cool Collective een eigen geluid op waarin jazz, funk, latin, afrobeat en dance moeiteloos samenkomen. Met hun aanstekelijke ritmes, krachtige blazers en tomeloze energie speelde de groep op clubs en festivals over de hele wereld. Door de jaren heen werkte de band samen met artiesten als Tony Allen, Typhoon, Guus Meeuwis, Jules Deelder en Matt Bianco.

In 2024 verscheen Everything is OK, een album waarop de band opnieuw laat horen hoe veelzijdig de band is. Vernieuwende blazersarrangementen, orkestrale invloeden en een speelse aanpak zorgen voor een frisse toevoeging aan hun rijke oeuvre. Een jaar later volgde On Tour, een livealbum waarop de energie van de New Cool Collective Big Band centraal staat. De opnames vangen de sfeer van uitverkochte concerten en laten horen waarom de band live op haar sterkst is.

Ondertussen werkt New Cool Collective alweer aan nieuw materiaal. Eén ding blijft daarbij onveranderd: muziek maken die mensen in beweging brengt. Verwacht een avond vol ritme, improvisatie, virtuositeit en dansbare grooves van een band die na meer dan drie decennia nog altijd nieuwsgierig en verrassend klinkt.

New Cool Collective bestaat uit Benjamin Herman, Rory Ronde, Joost Kroon, Frank van Dok, Jos de Haas, Willem Friede, Leslie Lopez en David Rockefeller.